Focus: Mois du Doc

Deze collectie documentaires wordt gepresenteerd ter gelegenheid van Mois du Doc. De Mois du Doc, georganiseerd door het Centre du Cinéma et de l'Audiovisuel de la Fédération Wallonie-Bruxelles van 1 november 2023 tot 30 november 2023, viert de cinéma du réel met online streamings, televisie uitzendingen, podcasts en vertoningen in Brussel en Wallonië.

Devenir (Lorédana Bianconi, 2004)

Loredana Bianconi vergezelt een vriendin in haar zoektocht naar een baan. Op haar 45ste is dat allesbehalve een makkelijke opgave. Devenir is meer dan een queeste naar werk. De documentaire reflecteert over solidariteit, ouderdom, schoonheid, autonomie, geluk en utopieën.

Devenir (Lorédana Bianconi, 2004)

Loredana Bianconi vergezelt een vriendin in haar zoektocht naar een baan. Op haar 45ste is dat allesbehalve een makkelijke opgave. Devenir is meer dan een queeste naar werk. De documentaire reflecteert over solidariteit, ouderdom, schoonheid, autonomie, geluk en utopieën.

Fertile Memory (Michel Khleifi, 1981)

In een lyrisch samengaan van documentaire en narratieve elementen, schetst Khleifi een liefdevol portret van twee Palestijnse vrouwen wier individuele strijd zowel een getuigenis als een transgressie is van het politieke regime dat hun huizen en levens vernietigt.

Fertile Memory (Michel Khleifi, 1981)

In een lyrisch samengaan van documentaire en narratieve elementen, schetst Khleifi een liefdevol portret van twee Palestijnse vrouwen wier individuele strijd zowel een getuigenis als een transgressie is van het politieke regime dat hun huizen en levens vernietigt.

Ma'loul Celebrates Its Destruction (Michel Khleifi, 1985)

Eén maal per jaar mogen de voormalige inwoners van Ma’loul terug keren naar hun door Israël bezette dorp. Tijdens de traditionele picknick documenteert Khleifi hoe de geschiedenis van deze plek in de herinneringen van de oude generaties en in de verbeelding van hun kinderen verder leeft.

Ma'loul Celebrates Its Destruction (Michel Khleifi, 1985)

Eén maal per jaar mogen de voormalige inwoners van Ma’loul terug keren naar hun door Israël bezette dorp. Tijdens de traditionele picknick documenteert Khleifi hoe de geschiedenis van deze plek in de herinneringen van de oude generaties en in de verbeelding van hun kinderen verder leeft.

Gigi, Monica... et Bianca (Benoît Dervaux, 1996)

Een documentaire over Gigi en Monica, twee straatkinderen die in een treinstation in Boekarest leven. Monica is zwanger. Gigi wil de duisternis van het straatleven achter zich laten en vertelt over zijn dromen.

Gigi, Monica... et Bianca (Benoît Dervaux, 1996)

Een documentaire over Gigi en Monica, twee straatkinderen die in een treinstation in Boekarest leven. Monica is zwanger. Gigi wil de duisternis van het straatleven achter zich laten en vertelt over zijn dromen.

Il a plu sur le grand paysage (Jean-Jacques Adrien, 2012)

Boeren getuigen over de landbouwcultuur in al zijn facetten, van zijn diepe inworteling in het leven van alledag tot de actuele moeilijkheden waarmee ze geconfronteerd worden.

Il a plu sur le grand paysage (Jean-Jacques Adrien, 2012)

Boeren getuigen over de landbouwcultuur in al zijn facetten, van zijn diepe inworteling in het leven van alledag tot de actuele moeilijkheden waarmee ze geconfronteerd worden.

R... ne répond plus (Jean-Pierre & Luc Dardenne, 1981)

Een fascinerende documentaire over de vrije radio’s in Europa, een beweging die onder andere gehoor gaf aan de antikernenergiebeweging, studentenprotesten in Italië en racisme jegens immigranten.

R... ne répond plus (Jean-Pierre & Luc Dardenne, 1981)

Een fascinerende documentaire over de vrije radio’s in Europa, een beweging die onder andere gehoor gaf aan de antikernenergiebeweging, studentenprotesten in Italië en racisme jegens immigranten.

No Home Movie (Chantal Akerman, 2015)

De laatste film van Chantal Akerman is een portret van de moeder-dochter relatie tussen Akerman en haar moeder Natalia, een Holocaust-overlever en bekende verschijning in talrijke van Akermans films.

No Home Movie (Chantal Akerman, 2015)

De laatste film van Chantal Akerman is een portret van de moeder-dochter relatie tussen Akerman en haar moeder Natalia, een Holocaust-overlever en bekende verschijning in talrijke van Akermans films.

Tableau avec chutes (Claudio Pazienza, 1997)

Breughels schilderij De val van Icarus en België vormen samen het decor waartegen verschillende mensen zich vol toewijding buigen over de vraag “wat houdt ‘kijken’ nu eigenlijk in?”. Een filmverslag met een komische insteek...

Tableau avec chutes (Claudio Pazienza, 1997)

Breughels schilderij De val van Icarus en België vormen samen het decor waartegen verschillende mensen zich vol toewijding buigen over de vraag “wat houdt ‘kijken’ nu eigenlijk in?”. Een filmverslag met een komische insteek...

Archipels nitrate (Claudio Pazienza, 2009)

Een persoonlijk portret van het Belgisch filmarchief CINEMATEK. De film vertelt een verhaal over cinema en tijd in de vorm van een visuele symfonie waarin honderden films deelnemen aan een unieke reis.

Archipels nitrate (Claudio Pazienza, 2009)

Een persoonlijk portret van het Belgisch filmarchief CINEMATEK. De film vertelt een verhaal over cinema en tijd in de vorm van een visuele symfonie waarin honderden films deelnemen aan een unieke reis.

Lettre à Jean Rouch (Eric Pauwels, 1992)
,

Een film in briefvorm gericht aan filmmaker en antropoloog Jean Rouch, grondlegger van de cinéma vérité. Ter ere van hem maakte Eric Pauwels deze film die de essentie van cinema en het leven raakt.

Lettre à Jean Rouch (Eric Pauwels, 1992)
,

Een film in briefvorm gericht aan filmmaker en antropoloog Jean Rouch, grondlegger van de cinéma vérité. Ter ere van hem maakte Eric Pauwels deze film die de essentie van cinema en het leven raakt.

Lettre d'un cinéaste à sa fille (Eric Pauwels, 2000)
,

Een persoonlijke en speelse film in de vorm van een brief waarin de filmmaker zijn dochter antwoordt op de vraag “Papa, waarom maak je geen kinderfilms?”

Lettre d'un cinéaste à sa fille (Eric Pauwels, 2000)
,

Een persoonlijke en speelse film in de vorm van een brief waarin de filmmaker zijn dochter antwoordt op de vraag “Papa, waarom maak je geen kinderfilms?”

Vers la mer (Annik Leroy, 1999)
,

Leroys zwart-wit beelden reizen langs de oevers van de Donau en vertellen de geschiedenis van een uiteengevallen en verwoest Oost-Europa. Een film die schippert tussen een poëtische droom en een historisch reisverslag.

Vers la mer (Annik Leroy, 1999)
,

Leroys zwart-wit beelden reizen langs de oevers van de Donau en vertellen de geschiedenis van een uiteengevallen en verwoest Oost-Europa. Een film die schippert tussen een poëtische droom en een historisch reisverslag.

Dimanche (Edmond Bernhard, 1963)

Het is zondag in Brussel, de wacht wisselt, kinderen spelen en mensen bezoeken Cinema Aventure. Een korte film over verveling die zonder enige vorm van commentaar en gebruikmakend van buitengewone beelden de alledaagsheid sublimeert.

 

Dimanche (Edmond Bernhard, 1963)

Het is zondag in Brussel, de wacht wisselt, kinderen spelen en mensen bezoeken Cinema Aventure. Een korte film over verveling die zonder enige vorm van commentaar en gebruikmakend van buitengewone beelden de alledaagsheid sublimeert.

 

Juste un mouvement (Vincent Meessen, 2021)

Een vrije interpretatie van La Chinoise, een film van Jean-Luc Godard uit 1967, gefilmd in Parijs. Door de rollen en personages vijftig jaar later in Dakar te plaatsen, en de plot te actualiseren, biedt deze nieuwe versie een meditatie over de relatie tussen politiek, gerechtigheid en herinnering.

Juste un mouvement (Vincent Meessen, 2021)

Een vrije interpretatie van La Chinoise, een film van Jean-Luc Godard uit 1967, gefilmd in Parijs. Door de rollen en personages vijftig jaar later in Dakar te plaatsen, en de plot te actualiseren, biedt deze nieuwe versie een meditatie over de relatie tussen politiek, gerechtigheid en herinnering.