Avila is een Belgische filmdistributeur die films uitbrengt in de bioscoop en online beschikbaar stelt via video on demand.

Deze films zijn wereldwijd beschikbaar voor theatrale, niet-theatrale en educatieve vertoningen in bioscopen en andere vertoningsplekken.

→ Contacteer ons voor meer informatie, persdossiers of screeners.

Een collectief gedicht over het branden van thuislanden, over het vuur en de rook van gewapende conflicten; die 'vluchtelingen' van mensen maken. Een gesprek met vijf vrouwen over vertrekken en (nooit meer echt) aankomen. Een ode aan de ontheemde vrouw.

In 1952 bereikte Marie-Louise Chapelle als eerste Franse vrouw een ongeschonden top in het Himalayagebergte. Jaren later keert filmmaker Ellen Vermeulen terug op haar schreden. Een intiem verhaal en een lichamelijke reis, begeleid door twee vrouwenstemmen.

Jamal Hindawi, Palestijn, woont met zijn familie in het vluchtelingenkamp van Shatila in Beiroet, waar hij politiek theater maakt. Wanneer hij een reis onderneemt om een verloren theater rekwisiet terug te vinden, ziet hij hoe de opeenvolgende politieke en economische crises een hele regio en haar bevolking hebben ontwricht.

Een gepensioneerde natuurdocumentaire vertelster neemt kijkers mee op een reis langs Palestijnse steenhouwers, gedreven Britse geologen en bewoners van de lavavelden van Fogo.

Een poëtische essayfilm over de koloniale blik en de toverlantaarn. Dit vroege type beeldprojector werd gebruikt in Belgische koloniale propaganda om de goede werken van de kerk, staat en industrie te etaleren.

Het innemende liefdesverhaal van Billie en Lucas, een jong Brussels koppel, toont op een integere wijze hoe vormend maar ook onzeker (eerste) liefde kan zijn.

Onder het gezag van commandant Walter Van Dyck volgen de jonge rekruten van het Belgisch leger een basisopleiding tot militair.

Soy Libre toont Arnaud's onstilbaar verlangen naar vrijheid tijdens een bijna tien jaar durende zoektocht die hem van Noord-Frankrijk over Spanje naar Peru brengt.

Dansend vertellen bijen elkaar verhalen over de wereld om hen heen. Van de kleinste cel in een honingraat tot de grootste economie ter wereld brengt deze essayistische natuurdocumentaire de band tussen mens en bij in kaart.

Een geduldige blik op de laatste repetitieweken van Mitten wir im Leben sind, een voorstelling van Anne Teresa De Keersmaeker, haar dansgezelschap Rosas en cellist Jean-Guihen Queyras op Bachs cellosuites.

Jimi probeert een fout geleverd postpakket te bezorgen aan een vrouw uit zijn buurt in Brussel. Wanneer Jimi haar niet vindt, wordt de zoektocht een obsessie.

Tomi, Rasto en Mižu graven een tunnel om zo de kluis van een bank te bereiken. Wat op papier klinkt als een typische kraakfilm, blijkt een ander soort schouwspel te zijn.

Op een beroepsschool in Brussel volgen enkele jongens de opleiding Elektriciteit. De film documenteert en ensceneert de lessen op school en hun gesprekken over toekomst, liefde en werk.

In het verlaten Brusselse Gesù-klooster woont een Roma familie. Desiere werkt aan een fictiefilm met hen terwijl een reële uitzetting van de bewoners steeds waarschijnlijker wordt.

Een documentaire over de transmissie van Anne Teresa De Keersmaekers hedendaagse choreografie aan de klassiek geschoolde balletdansers van het wereldvermaarde Ballet de l’Opéra national de Paris.

Aan de hand van online verzamelde videodagboeken en beeldmateriaal creëren de cineasten een eigen poëtisch universum waarbinnen via de webcam gedeelde gedachten, verlangens en beslommeringen samenvloeien.

Twintig jaar na de gelijknamige choreografie die dansgezelschap Rosas op de kaart zette, werd de voorstelling verfilmd. De dansfilm exploreert de relatie tussen dans, muziek en beeld en zorgt zo voor een unieke en meeslepende kijkervaring.

Een cinematografische interpretatie van de gelijknamige voorstelling uit 1983 van het dansgezelschap Rosas die op meeslepende en minutieuze wijze architectuur, muziek en beweging verweeft.

Een verfilming van choreografe Anne Teresa De Keersmaekers gelijknamige voorstelling op muziek van Ligeti en Ysaÿe. De Rosas-dansers brengen een delicate balans tussen energieke virtuositeit en vertraging.

Een video-essay over het repetitieproces van de dansvoorstelling Mozart / Concert Arias, un moto di gioia, een choreografie van Anne Teresa De Keersmaeker en Rosas, die in juli 1992 in première ging op het Festival van Avignon.

Een homo-erotische zoektocht naar schoonheid op de maat van Richard Wagner, Zarah Leander en Sergej Eisenstein. Eric de Kuyper monteerde film- en muziekfragmenten aaneen, met als leidraad de omzwervingen van Odysseus

Een cinematografische bewerking van twee choreografieën van Anne Teresa De Keersmaeker op muziek van Béla Bartók: Mikrokosmos en Quatuor no. 4.

Hedda komt thuis van een te lange huwelijksreis met haar kleurloze echtgenoot. Een oude geliefde die op het punt staat door te breken met een buitengewone roman, introduceert zich.

De eerste speelfilm van theatermaker Jan Decorte volgt het eenzame leven van een Brusselse gemeentebediende die samenwoont met zijn moeder. Om zijn dodelijke verveling te doorbreken richt hij zijn aandacht op een meisje van de turnclub.

De Marollen is een speelparadijs voor kinderen, tot op een dag werkmannen de buurt aan het daveren brengen. De kinderen verklaren hen de oorlog. Een film over Brussel in de jaren ’50 in samenwerking met de inwoners zelf.

Een oude cocoshandelaar baant zich een weg door de drukke marktplaatsen van de Marollenbuurt met een grote drankautomaat op zijn rug terwijl hij droplimonade serveert aan de plaatselijke bevolking. Een aandoenlijk stuk documentatie van het Brusselse stadsleven in de jaren 1950.