↓
Jean Harlez
Jean Harlez (België, 1924) wordt door sommigen omschreven als “de wildeman van de Belgische cinema”. Deze zoon van een smid is een autodidact die in de marge van het professionele milieu vertoeft. Hij betreedt de filmwereld in 1947 als assistent van Charles Dekeukeleire en werkt jarenlang als cameraman voor Marcel Broodthaers. Na een periode van werkloosheid bouwt Harlez zijn eigen 35mm camera en maakt hij, zonder enige financiële steun, een korte film over een landbouwcoöperatie. Een schot in de roos, want het ministerie van Landbouw koopt de film aan. Hierdoor kan hij zijn grote droom waarmaken: “een echte langspeelfilm draaien”. Le chantier des gosses is het resultaat van dit avontuur. De pers reageert enthousiast op deze debuutfilm in een nieuw genre: “de eerste Belgische neorealistische langspeelfilm!” Jean Harlez is een veelzijdig kunstenaar: kortfilms, films van zijn ontdekkingsreizen naar Groenland, en de laatste jaren maakt hij vooral levensgrote collages (“assemblages”).
De Marollen is een speelparadijs voor kinderen, tot op een dag werkmannen de buurt aan het daveren brengen. De kinderen verklaren hen de oorlog. Een film over Brussel in de jaren ’50 in samenwerking met de inwoners zelf.
Een oude cocoshandelaar baant zich een weg door de drukke marktplaatsen van de Marollenbuurt met een grote drankautomaat op zijn rug terwijl hij droplimonade serveert aan de plaatselijke bevolking. Een aandoenlijk stuk documentatie van het Brusselse stadsleven in de jaren 1950.