Maxime Jean-Baptiste

Maxime Jean-Baptiste (1993), woonachtig in zowel Brussel als Parijs, groeide op in de context van de Guyanese en West-Indische diaspora in Frankrijk. Als filmmaker verdiept hij zich in de complexiteit van de westerse koloniale geschiedenis door te onderzoeken hoe oude trauma’s doorleven in het heden. Zijn audiovisuele en performancewerk richt zich op archieven en vormen van re-enactment als perspectief voor het ontwikkelen van een levende, belichaamde herinnering. Nou voix (2018) won de Juryprijs op het Festival des Cinémas Différents et Expérimentaux in Parijs. Listen to the beat of our images (2021), samen met zijn zus Audrey geregisseerd, werd geselecteerd voor CPH-DOX, Hotdocs, ISFF Clermont-Ferrand, IDFA en vele andere festivals. Moune Ô (2022) werd gepresenteerd op het Berlinale Forum en op True/False in de VS. Kouté vwa (2024) is zijn eerste speelfilm, die in première ging op de 77e editie van het Locarno Film Festival en de Speciale Juryprijs evenals de speciale vermelding van de First Feature Awards ontving.

Melrick, een dertienjarige jongen, brengt zijn zomervakantie door bij zijn oma Nicole in Cayenne, Guyana. Zijn verlangen om te leren drummen roept de geest op van zijn oom Lucas, die ook een drummer was en elf jaar eerder op tragische wijze om het leven kwam.

Subscribe to Maxime Jean-Baptiste