Seuls: Kort werk 1’

Met Seuls. Singuliere momenten uit de Belgische filmgeschiedenis brengt het online filmplatform Sabzian filmprogramma’s naar de cinema die worden gekoppeld aan de ontsluiting van uniek tekstmateriaal op hun website Sabzian.be. Seuls: Kort werk 1’ is een adaptatie van het eerste Seuls programma, dat in 2017 door Sabzian werd georganiseerd en vertoond werd in de KASKcinema in Gent.

Seuls: Kort werk 1’ reflecteert de diversiteit van Belgische cinema. Filmmaker, cinema- en zen-leraar Konrad Maquestieau noemde de Belgische cinema anti-conformistisch: “In dit land leeft een traditie waarin individuen geheel los van elkaar erin slagen op de meest eigenzinnige manier films te realiseren. Films die aan geen enkele norm, voorschrift, school, mode of theorie beantwoorden. Hun beelden zijn uniek. De ‘traditie’ is gekenmerkt door onafhankelijkheid, verscheidenheid, subjectiviteit, durf, vindingrijkheid, ongegeneerdheid en humoristische subversie. Hier staat de onuitputtelijke verbeelding centraal.” De naam Seuls sluit hierbij aan; het brengt de focus op een filmcultuur die bestaat uit een verwantschap tussen solisten die alle mogelijke verbeeldingsmechanismen onderzoeken.

Price
Prijs
Prix
€ 3,5 for a three day period
€ 3,5 voor een huurperiode van 3 dagen
€ 3,5 pour une période de location de 3 jours
Language
Taal
Langue
Nederlands, Frans, Italiaans, Stille film
Subtitles
Ondertitels
Sous-titres
Engels, Nederlands, Frans
Only available in
Enkel beschikbaar in
Disponible uniquement en
België, Luxemburg, Nederland
Duration
Duur
Durée
75'
Images d'Ostende (Henri Storck, 1929)
,

Een impressionistische compositie gefilmd in Oostende. De blik wordt geleid door sensuele indrukken waarbij het lichtinval, composities, texturen en ritmes van het water, het zand en de golven filmische elementen worden.

Images d'Ostende (Henri Storck, 1929)
,

Een impressionistische compositie gefilmd in Oostende. De blik wordt geleid door sensuele indrukken waarbij het lichtinval, composities, texturen en ritmes van het water, het zand en de golven filmische elementen worden.

Dimanche (Edmond Bernhard, 1963)

Het is zondag in Brussel, de wacht wisselt, kinderen spelen en mensen bezoeken Cinema Aventure. Een korte film over verveling die zonder enige vorm van commentaar en gebruikmakend van buitengewone beelden de alledaagsheid sublimeert.

 

Dimanche (Edmond Bernhard, 1963)

Het is zondag in Brussel, de wacht wisselt, kinderen spelen en mensen bezoeken Cinema Aventure. Een korte film over verveling die zonder enige vorm van commentaar en gebruikmakend van buitengewone beelden de alledaagsheid sublimeert.

 

Lettre à Jean Rouch (Eric Pauwels, 1992)
,

Een film in briefvorm gericht aan filmmaker en antropoloog Jean Rouch, grondlegger van de cinéma vérité. Ter ere van hem maakte Eric Pauwels deze film die de essentie van cinema en het leven raakt.

Lettre à Jean Rouch (Eric Pauwels, 1992)
,

Een film in briefvorm gericht aan filmmaker en antropoloog Jean Rouch, grondlegger van de cinéma vérité. Ter ere van hem maakte Eric Pauwels deze film die de essentie van cinema en het leven raakt.

Saute ma ville (Chantal Akerman, 1968)

Een jonge vrouw dweilt de vloer van haar keuken, poetst haar schoenen, danst, kookt, plakt de deur dicht met plakband en geeft een explosieve wending aan haar huishoudelijke routine.

Saute ma ville (Chantal Akerman, 1968)

Een jonge vrouw dweilt de vloer van haar keuken, poetst haar schoenen, danst, kookt, plakt de deur dicht met plakband en geeft een explosieve wending aan haar huishoudelijke routine.