Voor de televisiefilm Rijksweg nr. 1 werkte Jef Cornelis opnieuw samen met architectuurcriticus Geert Bekaert die het scenario leverde. De film die de weg tussen Antwerpen en Mechelen portretteert, behandelt de ruimtelijke ordening aan de twee kanten van een belangrijke Belgische verkeersader — de eerste nationale weg in België, ook Rijksweg nr. 1 geheten. Net zoals in De straat (1972) vestigt Bekaert de aandacht op de vreselijke impact van het gemotoriseerde verkeer op de leefomgeving. Cornelis is evenwel op zoek gegaan naar andere visuele oplossingen om dat probleem aan te kaarten. In plaats van een file op de Rijksweg in beeld te brengen, toont hij bijvoorbeeld een akelig lege weg, waarop een autowrak ligt. Enscenering is in de plaats gekomen van de registratie van de rauwe realiteit. Rijksweg nr. 1 brengt weliswaar de steriliteit van het leven langs een drukke weg in beeld, maar laat niettemin zien dat de mensen er voortleven alsof er niets aan de hand is.
‘Rijksweg nr. 1 brengt weliswaar de steriliteit van het leven langs een drukke weg in beeld, maar laat niettemin zien dat de mensen er voortleven alsof er niets aan de hand is.’
Koen Brams