De man die zijn haar kort liet knippen (André Delvaux, 1966)
De man die zijn haar kort liet knippen
,

Advocaat Govert Miereveld geeft les aan een meisjesschool in een provinciestad. Hij koestert een geheime platonische liefde voor zijn leerling Fran, die hem in een neerwaartse spiraal van mentale ontreddering stort. Een Belgisch magisch-realistisch meesterwerk.

De man die zijn haar kort liet knippen (André Delvaux, 1966)
Language
Taal
Langue
Nederlands
Subtitles
Ondertitels
Sous-titres
Engels, Frans
Available
Beschikbaar
Disponible
Wereldwijd
Duration
Duur
Longueur
94'
Aspect Ratio
Beeldverhouding
Format d'image
1.66

De man die zijn haar kort liet knippen is de eerste langspeelfilm van André Delvaux en een sleutelmoment in de moderne Belgische film, die in eigen land echter onthaald werd op onbegrip door critici die niet onmiddellijk de schokkende bevreemding van het werk inzagen. Het scenario is gebaseerd op de roman van de Vlaamse auteur Johan Daisne. Delvaux geeft het onderwerp als volgt weer: “Hoe Govert Miereveld, advocaat en leraar in een Vlaamse stad, een geheime liefde koestert voor zijn leerling Fran, een ontoegankelijke schoonheid die weldra uit zijn leven verdwijnt. Hoe het ondoorgrondelijke proces van Goverts geestelijke aftakeling zich verscherpt door de schok van het bijwonen van een autopsie. Hoe hij Fran terugvindt - of denkt terug te vinden - en wat hieruit volgt. Hoe we nooit echt zullen weten of hij haar daadwerkelijk vermoord heeft.” Het verwarrende aspect van het originele onderwerp en Delvaux' meesterlijke hand in de regie maken hem tot voortrekker van het magisch realisme.

De film begint met een academische zitting en een prijsuitdeling. Alles lijkt perfect “normaal” maar toch hangt er een verraderlijke malaise, een schemerzone van verderf. Een schijnwereld wordt doorprikt. Delvaux plaatst microgebeurtenissen in een verruimd perspectief, waardoor de realiteit op een haast onmerkbare wijze wordt uitvergroot en vervormd. Het concrete en de interpretatie, het objectieve en het subjectieve gaan in elkaar over, worden op subtiele wijze vermengd. De autopsiescène geeft uitstekend deze dubbele perceptie weer: die van een heelkundige realiteit waar een lijk een neutraal, klinisch te ontleden voorwerp is, en die van een ondraaglijke realiteit, die verwijst naar verrotting, naar identiteitscrisis.

De man die zijn haar kort liet knippen is de eerste Belgische film die ik gezien heb. Ik was 16 jaar en ben hem nog altijd niet vergeten. Hij was volstrekt origineel en verschilde erg van de westerns, Franse komedies of Italiaanse neorealistische films die ik gewoonlijk ging zien. Hij sprak een vreemde taal die nochtans de mijne was, toonde een vreemde stad en een vreemd land die toch de mijne waren. De alledaagse werkelijkheid die ik kende, werd hier totaal anders getoond. Het ritme en de muzikaliteit van de woorden stemden niet overeen met de realiteit en voerden mij mee naar ‘ergens anders’.”

Marion Hänsel

“De wereld schijnt mij altijd zo diffuus. Ik zie de waarheid twee-, driedubbel. Maar die diffuusheid, daarin precies geloof ik.”

Govert Miereveld

Press & Publications
Pers & publicaties
Presse & publications
Language
Taal
Langue
Nederlands
Subtitles
Ondertitels
Sous-titres
Engels, Frans
Available
Beschikbaar
Disponible
Wereldwijd
Duration
Duur
Longueur
94'
Aspect Ratio
Beeldverhouding
Format d'image
1.66
A Film by
Een film van
Un film de
With
Met
Avec
François Beukelaers, Hector Camerlynck, Senne Rouffaer, Hilda Van Roose, Luc Philips, Paul S'Jongers, Beata Tyszkiewicz, François Bernard, Maurits Goossens, Hilde Uitterlinden, Annemarie Van Dijck, Vic Moeremans, Arlette Emmery
Script
Scenario
Scénario
André Delvaux, Anna De Pagter
Image
Beeld
Image
Ghislain Cloquet, Roland Delcour
Sound
Geluid
Son
Antoine Bonfanti, Jo De Voghel
Décor
Decor
Décor
Jean-Claude Maes
Costumes
Kostuum
Costumes
Jean-Claude Maes
Producer
Producent
Producteur
Paul Louyet, Jos Op De Beeck
Editing
Montage
Montage
Suzanne Baron, R. Delferrière
Music
Muziek
Musique
Frédéric Devreese