↓
André Delvaux
André Delvaux werd in 1926 in Heverlee geboren. Hij heeft belangstelling voor de Vlaamse literatuur en studeert Germaanse filologie en rechten aan de ULB. Tegelijkertijd leert hij piano spelen op het Koninklijk Conservatorium van Brussel. Zijn liefde voor het instrument brengt hem in aanraking met cinema: hij begeleidde namelijk op piano stomme films die in het Koninklijk Belgisch Filmarchief werden vertoond. Hij wordt leerkracht talen aan het Atheneum van Schaarbeek, waar hij start met lessen cinema en samen met zijn leerlingen zijn regisseursdebuut zal maken.
In de jaren ’60 komt alles voor hem in een stroomversnelling wanneer hij documentaires begint te maken voor de Belgische televisie over onder andere Jean Rouch en Federico Fellini. In 1962 schakelt hij over naar fictie met Le Temps des écoliers. Nog in datzelfde jaar staat hij ook mee aan de wieg van de Hogeschool voor audiovisuele technieken en podiumkunsten (INSAS) in Brussel. 1966 is een bijzonder jaar voor Delvaux: hij brengt zijn eerste langspeelfilm uit, De man die zijn haar kort liet knippen, naar de roman van Johan Daisne. Die verfilming zou de intrede tot de moderne tijd betekenen voor de Belgische cinema, zelfs al had men daar geen acht geslagen op Delvaux. De film wordt gekenmerkt door het magisch realisme, dat met het fantastische flirt en waarbij droom, realiteit, herinnering en verbeelding in één banale werkelijkheid samenkomen.
Voor zijn verschillende werken blijft hij inspiratie putten uit de literatuur: Rendez-vous à Bray – Louis Delluc-prijs 1971, Benvenuta (1984) en L’Œuvre au noir – Festival van Cannes 1988 – zijn hoogtepunten in de Belgische filmgeschiedenis. Maar de eerste grote bekroning komt er in 1972, wanneer hij met Belle België op het filmfestival van Cannes vertegenwoordigt.
De werken van de hand van Delvaux trekken het grote publiek aan en Delvaux is ook de eerste om ze wereldwijd te verspreiden. De vader van de moderne Belgische cinema is in 2002 overleden, na een hartaanval tijdens de Wereldontmoeting van de Kunsten in Valencia.
Advocaat Govert Miereveld geeft les aan een meisjesschool in een provinciestad. Hij koestert een geheime platonische liefde voor zijn leerling Fran, die hem in een neerwaartse spiraal van mentale ontreddering stort. Een Belgisch magisch-realistisch meesterwerk.