Pink Ulysses (Eric de Kuyper, 1990)
Pink Ulysses
,
Pink Ulysses (Eric de Kuyper, 1990)
Laurel Locarno
Language
Taal
Langue
Duits, Engels
Subtitles
Ondertitels
Sous-titres
Frans, Nederlands, Engels
Available
Beschikbaar
Disponible
Wereldwijd
Duration
Duur
Durée
98'
Aspect Ratio
Beeldverhouding
Format d'image
1.33

Waarschuwing: deze film bevat expliciete beelden

Penelope, zo vertelt ons Homerus, weefde overdag haar tapijt en ’s avonds maakte ze haar weefsel los. Zo is ook Pink Ulysses ontstaan. Geleidelijk groeide aan de hand van beelden (her en der gesprokkeld, ook uit klassieke films), aan de hand van muziek (geput uit het gekende en minder gekende repertoire), een weefsel van plaatjes en klanken, met als rode draad er doorheen een variatie op de Odyssee. Misschien was Penelope wel meer gaan houden van haar zoon, dan van die verre afwezige echtgenoot? En misschien was Odysseus meer gaan houden van de “ideale Penelope” die hij in de tovenares Circe had gevonden, dan van de verre vrouw die al dan niet op hem stond te wachten in Ithaca? Misschien... zo gaat de fantasie haar gang. Hoe dat alles samenvalt in een film, een weefsel, is het geheim van Pink Ulysses, een ontdekkingstocht, een avontuurlijke dwaaltocht.

“De estheet de Kuyper durft het sentiment in de ogen kijken. Hij verleidt de kijker met sensuele beelden en muziek. De herenliefde zit daar voor iets tussen: de zinnelijke streling gaat vaak uit van mannenlichamen, schaamteloos door regisseur, camera en kijker gadegeslagen. De trieste, melancholische toon in de films zou wel eens kunnen ontspringen aan de spanning tussen de tactiele geest van de regisseur en het voyeuristische fundament van filmmaken en -kijken.”

Herman Asselberghs

“Niet verwonderlijk dus dat uitvoeringskunsten zijn levenshouvast zijn geworden: theater, dans en film. Het zijn vormen die hun juistheid ogenblikkelijk bewijzen in de prikkeling die de toeschouwer ondergaat. Deze toeschouwer gaat naar het theater, de opera en de bioscoop als naar een masseur. Hij legt een vlijmscherp oor te luisteren bij zijn eigen indrukken: iedere foute aanraking registreert hij meedogenloos.”

Dirk Lauwaert

Festival Selections
Festival selecties
Sélections festivals
→ Berlin International Film Festival, Duitsland (1990)
→ Locarno International Film Festival, Zwitserland (1990)
→ Toronto International Film Festival, Canada (1990)
→ IFFR - International Film Festival Rotterdam, Nederland (1990)
→ Edinburgh International Film Festival, Schotland (1990)
→ Frameline: San Francisco International LGBTQ Film Festival, VS (1990)
→ Pink Screens, België (2023)
→ Bangalore Queer Film Festival, India (2024)
→ Queer Film Festival Utrecht, Nederland (2024)
→ Reeling LGBTQ+ International Film Festival, VS (2024)
Language
Taal
Langue
Duits, Engels
Subtitles
Ondertitels
Sous-titres
Frans, Nederlands, Engels
Available
Beschikbaar
Disponible
Wereldwijd
Duration
Duur
Durée
98'
Aspect Ratio
Beeldverhouding
Format d'image
1.33
A Film by
Een film van
Un film de
With
Met
Avec
José Teunissen, Dolf Wilkens, Erik de Bruyn, Jos IJland, Maarten Almekinders, Daan Jansen, José Theunissen, Margie Smit, Jos IJlant
Script
Scenario
Scénario
Eric de Kuyper
Image
Beeld
Image
Stef Tijdink
Sound
Geluid
Son
Jan van Sandwijk
Décor
Decor
Décor
Herman Coenen, Gerard D'Olivat
Costumes
Kostuum
Costumes
José Teunissen
Producer
Producent
Producteur
Suzanne van Voorst
Line Producer
Uitvoerend Producent
Producteur Exécutif
Gerard D'Olivat, Floor Kooij
Editing
Montage
Montage
Ton de Graaff
Music
Muziek
Musique
Zarah Leander, Maurice Ravel, Claudio Monteverdi, Igor Strawinsky
Sound Mix
Klankmix
Mixage son
Jan Van Sandwijk
Production
Productie
Production
Yuca Film
With the Support of
Met de steun van
Avec le soutien de
Het Fonds voor de Nederlandse Film / Dutch Film Fund, NFM/IAF Filmdistribution