In Because We Are Visual verdiepen Olivia Rochette en Gerard-Jan Claes zich in het fenomeen van de publieke videodagboeken. Het internet en zijn online gemeenschappen worden verondersteld mensen dichter bij elkaar te brengen en met elkaar te verbinden. Paradoxaal genoeg lijkt de virtuele wereld deze zogenaamde vloggers echter meer dan ooit te confronteren met hun eigen eenzaamheid. Deze documentaire laat de kijker kennismaken met dit hedendaags verschijnsel en focust op de ervaring van lichamelijkheid binnen de virtuele ruimte. Aan de hand van op deze fora verzameld beeldmateriaal creëren de cineasten een eigen poëtisch universum waarbinnen via de webcam gedeelde gedachten, angsten, verlangens en beslommeringen samenvloeien.
“Met hun compendium van internetvideo’s wijzen Rochette en Claes op de geboorte van een nieuw oog: het webcam- of laptop-oog, een kant-en-klaar instrument om jezelf bloot te geven, van je ziel tot je lichaam. Sommige van deze vloggers vertellen ons over hun relatiebreuk of over hun strenge ouders; anderen tonen ons prachtige regenbogen of skate-avonturen; een zwangere vrouw toont ons haar buik, een andere staat helemaal naakt voor de camera, zichzelf te plezieren. Dit tijdperk maakte plaats voor een obsessie met het zelf, maar nog niet voor zelfobsessie; de nieuwe technologie leidde tot een oprechte (zij het soms achteloze) impuls om jezelf en je dagelijks leven vast te leggen, en dat allemaal lang vóór de monetarisering van content.”
Dora Leu / kortfilm.be
“Because We Are Visual is een artefact van de media-archeologie geworden, een observatie van die vreemde jaren waarin we leerden hoe we videoplatformen moesten gebruiken en de onhandigheid, onschuld en kwetsbaarheid die daarmee gepaard gingen. De film legde de geboorte vast van een digitale visuele psyche, de opkomst van een nieuwe manier van interactie met de camera en van het representeren van “onszelf”, niet alleen op het scherm maar ook op het internet.”
Dora Leu / kortfilm.be