↓
Luc de Heusch
Luc de Heusch (1927-2012) was een Belgische filmmaker, schrijver en sociaal antropoloog. Hij was een prominente figuur in zowel de kunst als de academische wereld, vooral in Franstalige milieus. Hij hielp bij het vormgeven van en nam actief deel aan verschillende belangrijke kunstbewegingen die het intellectuele landschap van Europa na de Tweede Wereldoorlog vormden. Als filmmaker begon hij als assistent van de Belgische filmmaker Henri Storck. In 1951 regisseerde hij onder het pseudoniem Luc Zangrie zijn eerste film Perséphone, de enige film geproduceerd onder de noemer van de artistieke beweging CoBrA. Hij produceerde een reeks films over grote artiesten zoals Pierre Alechinsky, Christian Dotremont, Reinhoud, James Ensor, René Magritte, Pierre Lahaut en Michel de Ghelderode. Samen met zijn vriend Jean Rouch was de Heusch een prominente beoefenaar van visuele antropologie en maakte hij een aantal documentaires over verschillende delen van Centraal- en West-Afrika. Andere films zijn onder meer Gestes du repas (1958), een film over eetgewoonten in België, Libre examen (1968), een film over de studentenopstand van de jaren zestig en Jeudi on chantera comme dimanche (1967), zijn enige langspeelfilm.
Een kunstenaarsportret van de Belgische surrealistische schilder René Magritte. Gebruikmakend van een didactische vertelvorm gaat De Heusch in dialoog met de verbeeldingswereld van de kunstenaar.